VÄLKOMMEN IN

VÄLKOMMEN

måndag 10 januari 2011

Den gångna veckan

oj, snart en hel vecka sedan jag skrev senast...vad tiden går fort. Veckan som gått har varit ganska lugn och innehållit både jobb, familjetid, vänner, skolarbete och renovering. Trettondagsafton var vi hos min svåger och svägerska och åt middag...härligt att sätta sig vid dukat bord ibland. Det var längesedan vi umgicks (trots att vi bor 500 m från varandra) så det var riktigt kul. Vi passade min systers minsta barnbarn som är 2 år och min svåger har två små barn som är 2 och 4 år så man kan ju säga att det blev livat värre:))

Igår blev jag äntligen klar med min sista inlämning till kursen som jag läser i Lund...det var skönt! Kursen heter "Efter Auschwitz- perspektiv på Förintelsen" och jag skrev om Auschwitz som symbol för Förintelsen, vilka minnen som lever kvar och hur religionen ser ut efter Auschwitz. Det kändes ganska bra och jag tror att jag blir godkänd i alla fall. Det har varit en riktigt bra kurs med intressant diskussioner. Nu har jag "bara" mitt examensarbete kvar att fokusera på innan jag är färdig med min lärarutbildning. Jag ska skriva ett utvecklingsarbete om romerna. Det står ju i läroplanen att elever ska lära sig om romernas historia och språkkultur när de går i grundskolan men läroböckerna tar inte alls upp det och då blir det ofta missat. Mitt arbete ska därför ta upp hur man kan lära ut om romerna och ge förslag på lektionsplanering. Det ska bli intressant att gräva ner sig i:)

Vår renovering går också framåt. Vi har fått upp nästan alla gipsskivor på väggarna och är nästan färdigspacklade också. Denna vekan ska vi isolera taket och sätta upp takgips, kanske hinner vi kakla ovanför vasken också. Sen väntar vi på att här ska komma någon och titta på vår skorsten som vi grävt fram ur väggen. Vi planerar nämligen att sätta in en kamin eller en gammaldags vedspis och då måste skorstenen inspekterars innan vi kan putsa den för den är inte använd på jättelänge. Jag hoppas att han komemr denna veckan. Annars ser det ganska ljust ut...jag har till och med börjat spana lite på möbler. Min systerdotter fyller år i början av mars och då ska allt vara fix färdigt i alla fall så vi kan ha kalas.

köket som det såg ut i julas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar