VÄLKOMMEN IN

VÄLKOMMEN

fredag 31 december 2010

Nyårsafton!!!

Sista dagen på 2010...jag sitter och funderar mycket idag. Har försökt att sammanfatta året och kommit fram till att det varit det värsta året någonsin tror jag...ett riktigt sorgens år fyllt med cancersjukdomar och dödsfall. I våras fick vi reda på att en bekant hade fått cancer under vintern, hon dog i somras. I april fick vi reda på att min faster också fått en cancerdiagnos, hon dog också i somras. En tonårstjej på min sons skola kämpade också mot cancern hela våren men somnade in tre dagar efter skolavslutningen i somras. I slutet av sommaren somnade vår kompis styvmamma in efter två års kamp mot småcellig lungcancer. Samma sorts cancer hade min älskade syster och hon hon förlorade sin kamp för drygt en månad sedan, den 25 november 2010. Det är nog det värsta jag varit med om. Hon var ensamstående fyrabarns-mamma varav två av barnen är i tonåren och bodde hemma. De har nu, förutom att de förlorat den de älskade mest av allt, också förlorat sitt hem och sin trygghet där. Den minsta (15 år) bor nu hos mig och min familj och den näst yngsta (17 år) har flyttat hem till deras pappa. Det kommer aldrig att bli detsamma men vi får ta en dag i taget och sakta bygga upp ett nytt liv där de kan känna sig trygga igen.

Irene (min syster) 3 dagar innan hon dog

Jag har inte bara förlorat min enda syster utan också min bästa vän. Vi bodde 200 meter ifrån varandra och träffades eller pratade i telefon nästan varje dag. Nu är det bara tomt. Hennes begravning var den finaste jag någonsin varit på. Hon hade själv skrivit ner vilken musik hon ville ha (cd-musik)...det blev Lasse Stefanz och Emil Sigfridsson. Hon ville också att någon skulle sjunga en solosång och då valde vi "Jag fick låna en ängel" av Shirley Clamp...den är så fin och passande. Hon ville inte ha någon predikan så prästen pratade mest om hur Irene var som person...han kände också henne eftersom hon jobbade som kyrkovaktmästare här i byn. Det gjorde att det blev en behaglig ceremoni där alla kände igen allt som berättades, och alla kunde njuta av bra musik som för alltid kommer att förknippas med Irene. De spelas här hemma om och om igen...alla 6 låtarna.


Irenes begravning
Men vi får försöka att ta vara på de ljusa minnena som vi skapade tillsammans och sedan försöka gå vidare. Det är inte lätt men man får ta en dag i taget och göra så gott man kan...och man måste tillåta sig att vara ledsen ibland.

Idag väntar ett lugnt nyårsfirande tillsammans med goda vänner. Vi ska äta och dricka gott och kanske spela lite familjespel och bara umgås. Vi har lyxat till det lite och beställt färdigt festfat så att ingen behöver stå och hålla på med mat hela dagen. Vå håller tummarna för att nästa år går i glädjens tecken istället för sorgens så att vi kan få många ljusa minnen med oss.

Ett Gott Nytt År på er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar